backgroundbackgroundbackgroundbackgroundbackground
Separator

Nová informatika na Benešovce

19.03.2023

     Pamatujete si, co jste dělali před třemi roky touto dobou? 11. března 2020 se začal šířit koronavirus a školy se zavřely na hodně dlouhou dobu. Nastala doba elektronická. On-line výuka bezesporu prověřila a zvýšila digitální gramotnost nejednoho učitele, rodiče, dítěte…  Dlouhé měsíce distanční výuky přinesly změny do škol. Snažíme se dnes již běžně využívané technologie zapojit do prezenční výuky jako běžné školní pomůcky. Do praxe se začala závádět tzv. „NOVÁ INFORMATIKA“. Výuka „počítačů“ už není jen o práci s kancelářským Wordem nebo Excelem. Tabulky a grafy se děti učí i v matematice, psaní textů v češtině, tvořit prezentace napříč předměty… To vše již patří do digitální gramotnosti – tedy toho, co by měla umět běžně většina z nás.

     Nová informatika má jiný cíl – naučit děti mimo jiné informaticky myslet. Co si pod tím představit? Není to tak obtížné – informaticky myslíme prakticky všichni a to každodenně. Než ráno vyrazíme z domu, musíme si předem vše naplánovat tak, abychom nezapomněli nic, co budeme potřebovat a nemuseli se vracet, plánovat tak, aby vše probíhalo plynule a vyřešili jsme potřebné úkoly. Když se nezadaří, zkusíme to znovu a lépe.  Nebo si také v brzké době budeme promýšlet pracovní postup pletení velikonoční pomlázky. To vše je logické přemýšlení o posloupnostech. Podobně jako v nové informatice.

     Děti se u nás na Benešovce informatiku učí od čtvrté třídy.  Co v hodinách děláme? Řešíme kódy, šifrujeme, pracujeme se soubory, vyhledáváme a ověřujeme data, kriticky myslíme, malujeme, učíme se programovat v krocích i blocích… bez počítače, s počítačem i s robotem atd. Máme k dispozici velkou a malou počítačovou učebnu a dvě sady tabletů pro celé třídy. Další tablety jsou určeny na zápůjčku potřebným žákům školy pro dorovnání rovnosti možností v domácí přípravě.   

     Za finanční podpory MŠMT jsme pořídili „robotické puky“ VEX 123,  které zvládnou používat i nejmenší. Mají co nabídnout i starším dětem a dají se programovat přes počítač v prostředí podobném vizuálnímu programovacímu jazyku Scratchi. 

        

     Dalším robotem na Benešovce je LEGO We-Do, které podporuje dětskou zvídavost. Děti si sestaví vlastního LEGO robota, kterého pak programují. Když jsou úspěšné, robot plní jejich pokyny.

     Pro starší děti je určený jednoduše programovatelný mikropočítač MICRO:BIT, se kterým můžeme vytvořit naši první hru, animaci nebo program na ovládání věcí třeba přes Bluetooth. Umožňuje se učit základy programování v různých jazycích (blokové programování, javascript...)

Všichni koumáci a hračičky bez rozdílu věku se určitě těší, jak si vyhrají s OZOBOTEM. Pro něho můžeme vytvářet komplikované cesty a smyčky, které musí překonat. 

     Hodiny informatiky tak nejsou jen o sezení u počítače, ale o pochopení základních principů. Bývá to obvykle pohodová, příjemná a zábavná hodina, která tabletovou a mobilovou generaci zaujme a mnohé naučí.

 

Michaela Doubravová

Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce
Nová informatika na Benešovce